Automotive Grade Linux (AGL): Przyszłość Oprogramowania dla Pojazdów

Wprowadzenie

Automotive Grade Linux (AGL) to inicjatywa otwartego oprogramowania, która łączy producentów samochodów, dostawców i firmy technologiczne w celu przyspieszenia rozwoju i wdrożenia pełnego stosu oprogramowania dla połączonych pojazdów. Dzięki Linuxowi jako sercu, AGL tworzy platformę otwartą od podstaw, która może służyć jako standard branży, umożliwiając szybkie rozwijanie nowych funkcji i technologii.

Założenia projektu

AGL ma na celu stworzenie otwartego stosu oprogramowania, który może być używany przez różne projekty i aplikacje. Dzięki współpracy między różnymi firmami, AGL umożliwia szybkie wdrażanie nowych funkcji oraz technologii, co jest kluczowe dla przyszłości pojazdów połączonych.

Zasadniczo od strony interfejsu użytkownika, również mamy do czynienia z interfejsem graficznym, co naturalnie wpisuje się w pokrywaniem coraz większymi ekranami wnętrz dzisiejszych pojazdów. W efekcie tego, co możemy zobaczyć na poniższym ekranie z AGL, wpisuje się on świetnie w budowania paneli sterowania, które zapewniają rozrywkę, wiedzę i bezpieczeństwo nowych aut.

Specyfikacja

AGL jest oparty na platformie Linux i definiuje architekturę oprogramowania, która umożliwia tworzenie aplikacji. Specyfikacja AGL obejmuje wymagania dotyczące wielu usług, takich jak WiFi, Bluetooth, multimedia, usługi lokalizacyjne, zarządzanie cyklem życia aplikacji oraz wiele innych. Definiuje również frameworky aplikacji natywnych i HTML5 oraz interakcję z pojazdem poprzez busy (CAN, MOST) oraz API dla middleware i aplikacji.

Istnieje dość szeroki zakres obsługiwanych urządzeń i emulatorów dla AGL:

Prawdopodobne jest, że firmy z branży automotoryzacyjnej (ang. automotive) posiadają więcej dedykowanych architektur mikrokomputerowych SBC (ang. Single Board Computer), którymi się niechętnie chwalą ze względu na zapewnienie bezpieczeństwa, przez odcinanie do wiedzy.

To wydaje się sensowne, w odniesieniu krytycznych zastosowań w milionach pojazdów, ale moim zdaniem do niczego nie prowadzi, bo jak wiemy z historycznych hacków, w Tesli też ukrywali detale … to tylko zachęciło hackerów i badaczy bezpieczeństwa do działań!

Tutaj znajduje się instrukcja, jak pobrać sobie AGL z repozytorium git.

Kolejne ciekawe narzędzie w ramach projektu AGL to Cynagora. Jest to baza danych typu client-serwer, która pozwala zarządzać uprawnieniami do usług wewnętrznych a tym samym zapewnia dodatkową warstwę bezpieczeństwa w zastosowaniu Linux AGL w pojazdach.

Specyfikacja architektura AGL z 2015 dostępna jest tutaj. Dla osób, które interesuje branża motoryzacyjna i jej wymagania w odniesieniu do architektury komputerowe, to będzie dość rozwojowy dokument. Oto najważniejsze spojrzenie z góry na komponenty architektury AGL:

Branża i dziedziny zastosowań

AGL ma szerokie zastosowanie w branży motoryzacyjnej, umożliwiając producentom samochodów szybkie wdrażanie systemów infotainment oraz innych funkcji połączonych. AGL jest używany do tworzenia systemów operacyjnych na pokładzie pojazdów, co umożliwia rozwijanie nowych przypadków użycia, takich jak robotyczne dostawy, analiza danych i technologie przewidywania oraz automatyzacji.

Oto lista firm, które oficjalnie deklarują wsparcie dla AGL w obszarze badań i rozwoju:

Wersje jądra kernela Linux i czas wsparcia

AGL bazuje na LTS (Long Term Support) wersji jądra Linux, co zapewnia wsparcie przez okres 4-5 lat przed rozpoczęciem produkcji oraz 2-3 lata po rozpoczęciu produkcji. Aktualna wersja AGL używa LTS wersji 5.0.x (scarthgap) jako swojej podstawy. Wersje LTS są regularnie aktualizowane, aby uwzględnić nowe funkcje oraz poprawki bezpieczeństwa.

Podsumowanie

Automotive Grade Linux to inicjatywa, która przekształca branżę motoryzacyjną poprzez stworzenie otwartego stosu oprogramowania dla pojazdów połączonych. Dzięki współpracy między różnymi firmami, AGL umożliwia szybkie wdrażanie nowych funkcji oraz technologii, co jest kluczowe dla przyszłości pojazdów połączonych i zapewnia standaryzację systemów operacyjnych w branży automoto.

About the author